May God hold you in the palm of His hands - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Arjanne Schouls - WaarBenJij.nu May God hold you in the palm of His hands - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Arjanne Schouls - WaarBenJij.nu

May God hold you in the palm of His hands

Door: Arjanne

Blijf op de hoogte en volg Arjanne

04 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat een week! Eerst wennen dat je dichter bij de dertig dan de twintig zit, afscheid nemen van lieve familieleden, vrienden, collega’s en leerlingen. Gisteren reed ik nog op de fiets, met een winterjas, door Kampen en nu zit ik aan de tafel van het Goeie Hoophuis in Zuid Afrika.

Wat een ongelofelijk verschil tussen Nederland en Zuid Afrika! Nederland gewoon zoals ik gewend ben. Zuid Afrika, het land van de grote verschillen tussen rijk en arm, villawijken en townships, het land van Verwoerd en de Klerk, het land van Mandela en Tutu, het land van de uitgestrekte natuurgebieden.

Nog steeds heb ik niet echt het besef dat ik hier de komende zes maanden zal verblijven. Gisteren op Schiphol kwam dat een beetje, maar het gevoel dat het een korte vakantie is blijft wel overheersen. In het vliegtuig was het enorm druk, er was een feest in Turkije en veel mensen gingen daar heen om familie te bezoeken, mijn hoofd voelde zich erg onbedekt. Het leuke van reizen zijn de korte contacten en interessante mensen die je ontmoet. Toen ik voor de gate zat te wachten kwam er een Hongaar met een gebroken kaak naast mij zitten. Hij had, notabene, de laatste paar weken in Kampen doorgebracht, was op wereldreis en reisde nu af naar Turkije. Op de vraag of hij een baan had gaf hij ontkennend antwoord. Hij had een transport bedrijf gehad en zijn godfather nam de zaken voor hem waar. Daarmee had hij zoveel geld verdiend dat hij niet meer hoefde te werken, oh ja, en hij pokerde af en toe. Het leek me saai, op je 30ste klaar zijn met werken, maar volgens hem verveelde hij zich geen moment.

Eindelijk mocht ik dan de envelop openmaken die klas U3gb aan mij had gegeven, lieve berichtjes en een foto waar ik maar naar moest kijken als ik het moeilijk zou krijgen. Het leuke van afscheid nemen is dat je er zo van kan genieten van het aantal mensen dat meeleeft, ongelofelijk! Telefoontjes, kaarten, foto’s, cadeaus, berichtjes, knuffels.

Een uur later dan gepland vertrokken we richting Istanbul, ik zag al wel een beetje tegen de overstap op maar dit was wel echt een stressmoment. Ik dacht dat ik te weinig tijd zou hebben om de vlucht naar Kaapstad te halen, maar niets was minder waar! Met een volle maag van ondefinieerbaar eten (je had gelijk, Lied;) had ik zat tijd. Ik werd op sleeptouw genomen door een man die dezelfde route als mij ging, en vrienden in Kaapstad een verrassingsbezoek ging brengen.

In Istanbul kwam er een jongentje van een jaar of elf naast mij zitten, hij reisde alleen. ’s Nachts sliep hij erg onrustig en gebruikte mijn schouder regelmatig als kussen; gevolg: niet veel geslapen. Ik had geluk dat ik aan het gangpad zat. Er was een klas uit Schotland onderweg naar Kaapstad (leuk, zo’n schoolreisje, en wat gedroegen ze zich voorbeeldig!). Twee meiden van die groep wilden graag naast elkaar zitten, dus ik bood aan om te ruilen, zij naast haar vriendin, ik aan het gangpad, dat leek me een mooie deal. Vanaf Johannesburg heb ik nog een uur of twee geslapen. Uiteindelijk kwam ik aan in Kaapstad.

Wat een indrukken! Ik werd opgehaald door Willemijn en Riët. Onderweg reden we langs mooie bergen, uitgestrekte krottenwijken, grote huizen, straatverkopers, en uiteindelijk kwamen we aan bij Goeie Hoop. Het geeft een heel gezellige indruk, is goed onderhouden en het is heerlijk dat we als vrijwilligers op de bovenste etage een gezamenlijke ruimte en een eigen slaapkamer hebben. Door de kinderen werd ik enthousiast welkom geheten met knuffels en vragen, nu nog alle moeilijke namen onthouden!

Deze ervaringen, in een dag tijd, laten zien hoeveel en wat er allemaal kan gebeuren, het laat ook zien dat God er is die mij bewaard heeft onderweg, en dat Hij internationaal is en overal aanwezig. Ik wens iedereen de laatste regel van de Irish blessing toe: May God hold you in the palm of His hands.

  • 04 Oktober 2013 - 20:12

    Wouter En Marriet :

    Wauw! Wat een belevenissen in slecht 1 dag tijd. Het maakt onze autorit naar Kampen nog gezelliger! Een dealtje maken? Volgende zaterdag moeten we weer die kant op dus... We zijn ontzettend blij dat je goed bent aan gekomen. Rust lekker uit van deze wereldreis en ga ondertussen vast genieten van al het moois om je heen! Dikke knuffel Wout en Jet

  • 04 Oktober 2013 - 21:28

    Enneke:

    Fijn dat je er bent! Tafelberg al gespot? Xx

  • 04 Oktober 2013 - 21:33

    Corine En Ron Van Dijk:

    Ha Arjanne, allereerst fijn dat je een goede reis hebt gehad. Jij hebt belevenissen van 48u in 24u gehad. Denk ook best overweldigend.
    Leuk en interessant je belevenissen te lezen en te volgen.
    We hopen dat je het enorm naar je zin hebt, dat je er van zal genieten. Veel liefs van de van Dijkjes

  • 04 Oktober 2013 - 23:34

    Sharon:

    Wat een prachtig verslag! Fijn dat je goed bent aangekomen. En...God is always there, dat bewijst zich wel in de reis waarin Hij altijd dichtbij je was. Enjoy. Take care. Xxx

  • 05 Oktober 2013 - 01:20

    Noom:

    Heerlijk Ar dat je veilig aan bent gekomen. Heel leuk dat we je kunnen volgen!!! Geniet van elk moment.... Kanjer!!! Gods zegen in je werk en voor al die lieve zwarte krullekopjes :)) knuffel Noom

  • 05 Oktober 2013 - 08:15

    Helma:

    Mooi verhaal! Maar fijn dat je goed bent aangekomen. En de veranderingen met ons landje hier, is niet te vergelijken zeg. Je krijgt vast nog zoveel mooie indrukken die nog komen. Veel plezier en geniet! Liefs Helma

  • 05 Oktober 2013 - 09:44

    René & Marloes:

    Wauuw!!! Wat super leuke ervaringen heb je alweer opgedaan!! :) Heel leuk om het vanuit hier een ''beetje'' mee te maken wat je doet! :) Have fun! Liefss ons

  • 08 Oktober 2013 - 11:39

    J. IJsselstein:

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Goede tijd daar en de zegen van God.
    Groeten uit Kampen. J. IJ.

  • 08 Oktober 2013 - 14:18

    Oma En Opa:

    Een indrukwekkend verhaal hebben we ontvangen, we zijn blij dat je goed aangekomen bent. We hopen ook dat je bij al de indrukken die je opdoet, ook mag bedenken en vragen aan de Heere of Hij je nabij wil zijn. Dat Hij je ook zal bewaren in al de gevaren die je ook daar zullen omringen. Dat wensen we je van harte toe.
    Wij zijn afgelopen zaterdagavond nog in de Sint Jan geweest in Gouda, Ds GWS Mulder had de leiding, Henri met zijn mannenkoor en Marjette met haar meisjeskoor zongen daar, een fijne avond was heti.
    Hartelijke groeten uit Leiderdorp.

  • 09 Oktober 2013 - 09:00

    Oom Henri En Tante Janneke:

    Lieve Arjanne,
    Wat fijn dat je veilig aangekomen bent, na een lange reis. We wensen je de nabijheid van de Heere toe.
    Leef maar dicht bij Hem en wees een zegen voor je omgeving.
    Hartelijke groeten van ons allemaal uit Bodegraven.

  • 10 Oktober 2013 - 22:30

    Henri & Henriet:

    Ha die Arjanne,

    Fijn dat je veilig en goed aangekomen bent. Bizar wat je in een dag tijd mee kunt maken. Met zulke verschillen klink het logisch dat het allemaal nog wat onwerkelijk lijkt!
    We hopen je de komende maanden te volgen en mee te genieten van het leven dat je daar leidt!
    Gods Zegen bij het prachtige werk dat je daar zult gaan doen. Geniet er maar veel van!

    Wij bidden voor je.

    Warme groet uit een herfstachtig Holland!

  • 11 Oktober 2013 - 17:48

    Susanne:

    Lieve Arjanne,

    Wauw, wat een indrukken allemaal! En dat nog maar op je eerste dag! Ik krijg er kippenvel van, het is allemaal zo herkenbaar! Ik zal met heel veel plezier je reisverslagen lezen. Meid, geniet met volle teugen, neem het in je op en neem het met je mee. Dit zal een geweldige ervaring worden om nooit te vergeten!

    XXX Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjanne

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 16045

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 25 Maart 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: