First week in South Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Arjanne Schouls - WaarBenJij.nu First week in South Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Arjanne Schouls - WaarBenJij.nu

First week in South Africa

Door: Arjanne

Blijf op de hoogte en volg Arjanne

11 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De week is voorbij gevlogen/ The first week has flown by!

(for the English speaking people: scroll down;)

Wat fijn om al die bemoedigende en leuke berichten te krijgen! De eerste week is voorbij gevlogen.
Al die nieuwe indrukken maken het moeilijk om te beginnen met een goed verhaal. Vrijdag was ik helemaal kapot. Zaterdag had ik nog vrij en zijn we naar de mall in Somerset geweest. Daar heb ik echt Afrikaner kos geëet, biltong, een soort gedroogde biefstuk. Het is gezellig om hier met z’n vijven te zitten en de meiden hebben mij heel erg welkom geheten.

Zondag gingen we met de kinderen naar de Gereformeerde Kerk in Strand. Het is voor de kinderen moeilijk om een hele tijd stil te zitten. Het is leuk om echt Zuid Afrikaans te horen en op zich niet heel moeilijk om te volgen. Af en toe begreep ik een woord niet maar kon ik uit de zin opmaken wat het betekende. Toen we uit de kerk kwamen, hadden we geen stromend water. Heel gelukkig voor ons zat het water er na een tijdje er weer op, dan pas merk je pas hoeveel water je gebruikt!
’s Middags ben ik mee geweest om werkers terug te brengen in de townships. Een hele belevenis. Op zondag is het erg druk op straat, en je kijkt je ogen uit. Het is bizar om te zien in wat voor krotjes mensen leven. Veel hangen een beetje rond hun huis, overal ruik je de ‘braai’, een soort barbecue.
De meeste mensen vinden het wel prima om in de township te wonen, ze krijgen er gratis medicijnen, hebben gezelligheid op straat, af en toe een beetje sensatie. Of dit ooit zal veranderen? Geen idee! We hebben de deuren op slot als we rijden. De mensen zien er netjes uit op zondag, je pikt degenen eruit die naar de kerk gaan. Er is ook een groepering die helemaal in het zwart gaat, dus dat is niet alleen zo in Nederland;)
’s Avonds ging het alarm af, we zitten op een beveiligd terrein, dus dat was even spannend. Binnen een paar minuten belt dan de security, en die geeft aan waar het probleem is. Uiteindelijk bleken het ramen te zijn die nog open stonden.

Op maandag ben ik meegegaan om de kinderen naar school te brengen, dat doen we in drie shifts. Autorijden is hier ook een belevenis. We hebben twee auto’s waar we in kunnen rijden. Hier rijden de mensen links. De verkeersregels zijn iets anders dan in Nederland. Je mag links en rechts inhalen en bij een stopbord is het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. De richtingaanwijzers zitten aan de andere kant, dus soms zet je de ruitenwissers aan in plaats van richting aan te geven.
Om half 7 wordt de eerste weggebracht, en daarna gaat de rest naar school. Ze zitten op vier verschillende scholen. Een jongen zit op een school waar Engels wordt gesproken, bij de anderen is het allemaal Zuid Afrikaans.

De middag was ik vrij en ben ik samen met Riët naar Gordon’s Bay geweest. Daar zijn we tussen de rotsen gaan zitten met uitzicht op het dorp. Het was echt onbeschrijfelijk mooi! Nu begrijp ik de uitspraak die ik een keer gehoord heb echt: ‘When God created the world, He spent a great deal of time on Africa.’ En dan heb ik nog maar zo weinig gezien! Dan te bedenken dat God nog veel groter is dan alles wat hier op aarde te vinden is en alles in Zijn hand houdt! Dat besef heb ik hier elke keer weer opnieuw. ’s Avonds zijn we met z’n vijven in de auto gestapt om de zonsondergang te bekijken, het was vreselijk koud en het waaide enorm, maar ik kwam ogen te kort. Toen we thuis kwamen hebben we maar patat gebakken om weer warm te worden

Dinsdagochtend hadden we een vergadering waar we allerhande dingen in kunnen brengen. In de middag heb ik op de baby/peuter groep gestaan. Het zijn echt boefjes en moeten goed in de gaten gehouden worden, ze keten liever dan dat ze slapen! We hadden ’s middags ook een afscheidsfeestje van twee van de kinderen die geadopteerd zijn door een Amerikaans echtpaar. Het is fijn om te weten dat zij een goede toekomst krijgen met liefdevolle ouders. Het was bijzonder om hier bij te zijn. Er is nu weer ruimte voor andere kinderen. ’s Avonds was het mijn taak om in de TV room met de oudste pubermeisjes een soap te bekijken. Dat duurt een half uurtje.
Wij hebben ’s avonds zelf Bijbelstudie gehouden over Hebreeën. Het is fijn om onderling de openheid te hebben om dit te kunnen doen!

Woensdag heb ik voor het eerst met de peuters gegeten. Een nieuwe auntie geeft ze de mogelijkheid om haar eens lekker uit te proberen, ik had er mijn handen vol aan! Gelukkig kreeg ik een hoop knuffels toen ik wegging, dus streng zijn laat niet altijd een verkeerde indruk achter. @Pa, die eerste bladzijde van de weekkalender kwam goed uit!

Gisteren hebben Hanke, Willemijn en ik de tafelberg beklommen, we dachten dat het een eitje zou worden, maar dat viel vies tegen! We hadden een kronkelpad waarbij je grote stappen moest nemen en soms moest klimmen en klauteren. Het uitzicht daarentegen was schitterend, en maakte heel veel goed. Morgen gaan we met twee mensen die de andere meiden hebben leren kennen een wijntour doen.

Na overleg met Ida ben ik begonnen met het voorbereiden van Emotionele Intelligentie lessen voor de pubermeiden hier, dat vind ik een ontzettende uitdaging en ik kijk er erg naar uit om daar mee aan de slag te gaan.

Al met al heeft de week heel veel indrukken achter gelaten. Het breekt mijn hart als ik hoor over het verleden van de kinderen. Ze hebben al zo ontzettend veel afschuwelijke dingen meegemaakt, de schrijnende verhalen en het onrecht confronteert mij met de gebrokenheid van deze wereld. De vrijheid waarmee je kan gaan en staan in Nederland is echt groot. Tegelijkertijd besef ik hoe gezegend ik ben met mijn familie en vrienden!

Er zijn aardig wat mensen die naar mijn adres hebben gevraagd, volgens mij duurt het zo’n twee weken om iets te krijgen. Ik heb een paar foto’s toegevoegd, dan kunnen jullie meegenieten!

Groetjes uit een schitterend, zonnig Zuid Afrika.

Arjanne Schouls
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa





The first week has flown by!

The first week has flown by! It’s hard to make a good story, because of all the impressions I have had. I was exhausted last Friday. Last Saturday I had a day off, so we went shopping in the mall in Somerset. It is really nice to be here and the girls are very ‘gezellig’. On Sunday we went to church with the children, they speak South African, which is a bit like Dutch. When we came home, we did not have water, the last time this happened they were out of water for one week. Luckily for us, it took only a few hours. In the afternoon we went to take some of the workers home. They live in a township. It was a real adventure to go there. The slums are really bad, people live outside most of the time. Especially on Sundays it is busy. You can tell from people when they are on their way to church! We locked the car doors when we drove through it. In the evening the alarm went off which was quite an exciting moment, in the end it was just a window which was opened.

On Monday, I took the children to school by car. At half past 6 we take the first one and do 3 shifts. The children go to four different schools. One of the boys goes to an English speaking one, the rest to a South African school.
In the afternoon I went to the beach with one of the volunteers. The scenery here is amazing, and I still haven’t seen all of it! Now I understand the saying: ‘When God created the world, He spent a great deal of time on Africa’. It is amazing to realise that God is higher and greater than all the things of this world! In the evening we went to see the sunset, which was breath taking as well. When we came home we fried some potatoes to become warm again, it was cold and very windy.

On Tuesday morning we had a meeting about all sorts of things. In the afternoon I worked with the toddlers, they are real monkeys! We also said goodbye to two of the children who were adopted by an American couple. It is nice to know that they will have a safe home now.

Yesterday we climbed the Table Mountain, it was actually tougher than I thought, but the view made it up. On the way back I drove the car, and as you probably know, they drive here on the left side as well. Even though I drove in England a few years back, I need to get used to it! But it’s fun driving on the ‘wrong’ side;) Tomorrow we are going on a wine tour, as there are many wine farms in South Africa, we are going with two people from the English church nearby, it’s nice to hear some British English

This week left many impressions and it is breaking my heart when I hear about the sad stories of the children’s past. Some children went through horrible times and it’s our task to give them a safe place. At the same time, I realise how blessed I am with the family and friends I have!

Goodbye for now from a beautiful, sunny South Africa.

Some people asked for my address:

Arjanne Schouls
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa

Ps. Do you notice any errors? Please let me know in a subtle way;)



  • 11 Oktober 2013 - 11:26

    Rinske:

    Leuk en interessant verslag! Ik reageer niet elke keer, maar ik lees je blogs ALTIJD. (de vorige en de komende) Dat je het even weet!

  • 11 Oktober 2013 - 11:27

    Corine Van Dijk:

    Ha Arjanne,
    Met smaak je verslag gelezen :

    Ben benieuwd hoe jij daar bij zo'n stopbord staat. Oppassen dus ;)
    Ben erg nieuwsgierig naar de fotos van de natuur van Afrika.
    Ja als ik dan jouw verhaal lees over de achtergronden van de kindertjes dan ben ik erg blij dan mijn kinderen binnen een warm gezin kunnen groot worden.
    Veel wijsheid bij de educatieve vorming van je pubermeiden. Mooie uitdaging.!!
    Gods nabjheid toegewenst in het verre Afrika. Fijn dat het er voor zover het naar je zin hebt.
    Je hebt een aardig kamertje. Warme kleuren. Fijn en prettig een eigen hokkie.

    Veel liefs van ons allemaal.
    Corine

  • 11 Oktober 2013 - 11:35

    Maja Noorland:

    Ha Arjanne,

    Wat ontzettend leuk om op deze manier je belevenissen te delen.
    Je krijgt zo'n eerste periode echt veel indrukken te verwerken. We hopen dat je gauw je plekje zult vinden. Maar dat gaat wel lukken denk ik .
    Veel succes en Gods nabijheid en zegen toegewenst,voor jou persoonlijk, maar ook voor je werk in het kindertehuis.
    Groetjes,

    tante Maja

  • 11 Oktober 2013 - 12:46

    Enneke:

    Mooi om te lezen!

  • 11 Oktober 2013 - 13:54

    Gerjanne:

    Heerlijk om te lezen, Arjanne. Je schrijverstalent komt nu mooi van pas. Vooral de foto's vind ik mooi om te zien, dus wat mij betreft plaats je er nooit te veel ;-).

    Ik zou je graag willen zien rijden in een auto daar. Het klinkt alsof je veel kan betekenen voor de mensen, dus je reis is sowieso niet voor niets. Doe waar je goed in bent, Arjanne!

  • 11 Oktober 2013 - 14:25

    Jolien:

    Leuk wat van je te horen! Fijn dat je het naar je zin hebt:)

    Succes verder, zie weer uit naar het volgende verslag!

  • 11 Oktober 2013 - 15:08

    Tante Marjan:

    Hoi Arjanne,
    Altijd weer boeiend die buitenland-ervaringen van nichten en neven. En leuk dat we zo mee kunnen genieten. De eerste indrukken zijn altijd veel om te verwerken. Fijn dat je je nu echt op iets specifieks kunt richten. Heel veel wijsheid en zegen daarbij toegewenst, voor de tieners en voor jezelf!

    Hartelijke groetjes vanuit een guur en regenachtig Leusden :(
    tante Marjan en ongetwijfeld ook de rest!

  • 11 Oktober 2013 - 15:55

    Henriet :

    Hoi Arjanne,

    Wat super leuk om je verhaal te lezen! Het is echt zo herkenbaar allemaal! Vooral dat het zondags zo druk is in de krottewijken! Heel veel succes en geniet ervan! Door jou verhalen en foto's ga ik de kinderen en Afrika steeds meer missen!

    Groeten uut Iesselmuud'n! :)

  • 11 Oktober 2013 - 17:52

    Susanne:

    Wat een geweldig mooie foto's! Wat lijkt het mij een feest om daar te zijn!
    Geniet er van, met volle teugen!

    XXX Susanne

  • 11 Oktober 2013 - 17:56

    Marloes:

    Heejj! Wauw! Leuk! Pittig! Maar super leuk om wat van je te horen wat je hebt gedaan! Super!

    Liefs ons

  • 12 Oktober 2013 - 10:24

    Lidewey:

    Goeie 1e week dus. Nog 25 te gaan, maar dat komt helemaal goed zo te lezen. Succes!

  • 12 Oktober 2013 - 10:24

    Lidewey:

    Goeie 1e week dus. Nog 25 te gaan, maar dat komt helemaal goed zo te lezen. Succes!

  • 14 Oktober 2013 - 10:13

    Tante Lidy:

    Hoi Arjanne,

    Leuk om te zien hoe jij je dagen doorbrengt. Zo te zien heb je je handen vol!
    Veel plezier en ook veel sterkte toegewenst met alle schatjes....
    Toch ook nog tijd en gelegenheid om er af en toe op uit te trekken. Bijzonder hé, wat een enorm mooie natuur.
    Geniet ervan!

    Groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjanne

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 773
Totaal aantal bezoekers 16044

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 25 Maart 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: