Moedergevoel - Kerst in je hemdje – en absoluut g - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Arjanne Schouls - WaarBenJij.nu Moedergevoel - Kerst in je hemdje – en absoluut g - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Arjanne Schouls - WaarBenJij.nu

Moedergevoel - Kerst in je hemdje – en absoluut g

Door: Arjanne

Blijf op de hoogte en volg Arjanne

31 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Moedergevoel? Ja, moedergevoel! Bij deze mijn dagboek van een tijdje op de jongens unit met 6 jongens in de leeftijd van 3 tot 13 jaar.

Zondag
16:00u
De jongens moeten gaan douchen, dat betekent een kledingkast die leeg getrokken wordt op naar een pyjama, een vloer die drijfnat is, en waar schone en vieze kleding door elkaar heen ligt. Een hoop geschreeuw wie het bad uiteindelijk moet schoonmaken; resultaat? Zes gewassen en gestreken smoeltjes.

17:45u
Het eten is op. Spelen op de unit in de achtertuin, de meiden komen buurten samen met auntie Willemijn. Zakdoekje leggen, zon-maan-sterren, een hoop kapotte knieën, zere armen, splinters, valsspelers, bemoeiallen; resultaat? Uiteindelijk blije smoeltjes.

19:15u
Tijd om naar bed te gaan. Tandenpoetsen, na poetsen, in je bed liggen met alle rituelen van dien, samen bidden, een knuffel; resultaat? ‘slaperige smoeltjes’

20:00u
Ze slapen nog niet! Stiekem je bed uit lopen, je bovenbuurman een klap verkopen, dikke tranen. Resultaat? Boze auntie.

00:00u
AAAAHH! Die klok tikt als een malle!

Maandag
06:00u
Doortrekken van het toilet, gefluister uit de slaapkamer. Ok, tijd om porridge te maken. ‘Auntie! You are wearing glasses!’ (een hele openbaring). Daar zit je dan met je ‘kroost’!

09:00u
Jongens naar de playground, alles is schoongemaakt door mij. (morgen gaat dat anders!)
Een gesprek over de littekens op het lichaam van een van de jongens. Gestoken door zijn moeder in z’n been. Een grote snee op zijn achterhoofd: ‘dat is van een kogel, auntie, ze waren op elkaar aan het schieten in de straat, ik rende de straat op om een meisje er vanaf te trekken en werd geraakt. Ik voelde niks en rende en rende. Toen het over was voelde ik het bloed lopen, ze hebben me naar het ziekenhuis gebracht.’ Ik ben stil en vraag me af wat hij nog meer heeft meegemaakt. De donkere kant van het leven komt tot uiting in zijn gedrag. Daar probeer ik mezelf keer op keer bij stil te zetten. Ik sla mijn arm om hem heen en geeft hem een knuffel, wat moet ik zeggen?

17:00u
Wederom een badpartij, nu wel georganiseerd! Een wasmand met schone kleding staat te wachten. Wat is van wie? Het avond eten is klaar. We hebben kool met aardappelpuree en bacon. Na het eten lezen we over kwaad met kwaad vergelden. ‘Hoezo mag dat niet, auntie? Moet ik dan maar alles over me heen laten komen? Wat, als ik aangevallen word?’ Ik probeer uit te leggen wat er in de Bijbel staat, wat Jezus deed, en wat er van ons gevraagd wordt. Ik besef dat mijn uitleg makkelijker gezegd dan gedaan is. Kom ik aan met de veilige omgeving waar ik ben opgegroeid!

19:00u
Bedtijd! Ze zijn bijna allemaal lief naar bed gegaan. De waarschuwing ‘geen ontbijt’ helpt volgens mij!

20:30u
L. loopt nota bene op de gang! Geen ontbijt morgenochtend.

Dinsdag
06:00-09:00u
Porridge maken, en een schoonmaak rooster! Heftig protest bij het zien daarvan. Om 09:00u is het resultaat: een schone unit, stralende jongens na complimenten, tevreden auntie.

Ervaringen? Geduld wordt op de proef gesteld, wanhopig alles schoon zien te houden (mam, ik begrijp steeds meer ergernissen;)), ogen voor en achter nodig hebben, geconfronteerd worden met gedrag dat voortkomt uit een moeilijk verleden, genieten van de gesprekken, spellen en knuffels. Stoere jongens? Kleine hartjes. Respect voor alle moeders!

Het is al weer een tijdje geleden, maar we hebben gekampeerd! Heerlijk om drie jongens aandacht te geven, braaien, zwemmen, vuurtje stoken, spelen in de rivier, ongelofelijk veel gezelligheid met L. S. en R, en natuurlijk Hankie en Ewout.

Kerst is ook voorbijgevlogen. Voor mezelf had ik het even helemaal gehad, sjoe, wat kunnen kinderen ergens naar uit kijken en druk zijn. Het was rennen en vliegen, maar we hebben het gehaald! Overdag zijn we naar de kerk geweest en hebben we de kinderen bezig gehouden. Om 17:00u zijn we begonnen met een heus kerstdiner, ’s avonds hebben we in de barn kerstliederen gezongen en optredens gezien van de kinderen. Dat gaf een beetje een kerstgevoel, maar het algehele Nederlands yes-het-is-kerst-familie-vrienden-kaarsjes-koud-gezelligheid-gevoel was er totaal niet. Kerst vieren met 30 graden, in je hemdje, is heel anders!

En dan is het nu Oudejaarsdag, kun je het je voorstellen? Geen knallen van melkbussen en vuurwerk, geen voorpret die je met vrienden hebt, geen Monopoly of anderszins vanavond.
Maar wel: genieten van de zon, werken op de playground, koffie brengen naar de andere aunties, oliebollen in het vooruitzicht en Oud en Nieuw vieren met een topteam!

Ik wens jullie het allerbeste en Gods zegen voor het komende jaar. Ik ben blij dat ik hier de komende drie maanden nog ben en kan genieten van alles!

Liefs,

Arjanne
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordon’s Bay 7151
South Africa


  • 31 December 2013 - 11:02

    Helma:

    Indrukwekkend verhaal weer Arjanne en soms toch wel een beetje herkenning ;)! Het is anders zo deze tijd voor je ja...maar geniet ervan! Jij ook Gods zegen en geluk in het komende nieuwjaar!

    Liefs

  • 31 December 2013 - 14:36

    Sharon:

    Happy new year and God's bless xx

  • 31 December 2013 - 14:53

    Riët:

    Heerlijk om weer zo even het 'oude vertrouwde wereldje' in te duiken met jouw verhaal! Geef team en kids maar een dikkedriedubbele nieuwjaarsknuf van me. Zet em op daar! :D HUG

  • 01 Januari 2014 - 22:16

    Oma En Opa:

    Arjanne, bedankt voor je "moeder" verhaal / gevoel.
    Ook wij hadden een warme kerst, toch was het zo'n 20 graden kouder als bij jou. Dus echt een andere beleving wat dat betreft.
    Maar bij de herders in Efrata's velden waren de omstandigheden nog weer heeeel anders. Maar hoe dan ook de ware kerst mochten zij beleven, dat u heden geboren is de zaligmaker. Dat hebben we allemaal nodig.
    We wensen je een gezegend nieuwjaar toe.
    Groetjes van oma en opa.

  • 02 Januari 2014 - 22:04

    Enneke:

    Gelukkig 2014 Arjanne!!

  • 03 Januari 2014 - 10:33

    Fran:

    Gelukkig Nieuw Jaar Arjanne!! Succes en God Bless you. You are doing an awesome job.!!

  • 06 Januari 2014 - 22:32

    Susanne:

    Lieve Arjanne,

    Een gelukkig nieuwjaar gewenst, het nieuwe jaar starten in de Afrikaanse zon, het kan haast niet beter!
    Vol verbijstering en herinneringen lees ik je verslag, het is allemaal zo herkenbaar, maar tegelijkertijd ook zo onvoorstelbaar wat zulke jonge kinderen allemaal al hebben meegemaakt.
    Gelukkig zijn er veel lieve aunties die wél lief voor ze zijn!

    Geniet, met volle teugen van je tijd daar!

    XXX Susanne

    p.s. rare gewaarwording hé, kerst in de zomer ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjanne

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 16032

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 25 Maart 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: